20 Ağustos 2015 Perşembe

Vişneli ve Çikolatalı Çıtır Rulo




Geçenlerde blogunu çok severek takip ettiğim, yaptığı her şeye bayıldığım insanlardan biri olan Pınar Abla'nın instragram postuna denk geldim. Kısaca reçetelerini çalanlardan bahsetmişti. Aynı sorunu fotoğraflarda, reçetelerde hatta çikolatalarda yaşamış biri olarak hislerime tercüman olmuş.

Belki bilirsin sevgili okur, bir süre Star Wars çikolataları yaptım. Aslında Caner'in bana hediye ettiği kalıplarla başladı iş, kendi kendime çikolatalar yaptım. Bir süre sonra arkadaşlarımdan da isteyenler oldu, onlara yapmaya başladıktan sonra instagram üzerinden gelen tekliflerin de birçoğunu geri çevirmedim; yaptım, yolladım. Şu bir gerçek, Star Wars benim malım değil tabi ki ama fikir olarak bırakın etkilenmeyi artık birebir kopyalarını yapanlar, bunları kendi fikri gibi sunmaya çalışanlar oldu. En başta ne kadar sinir olduğumu tabi ki tarif etmeme gerek yok, sonra umursamamayı denedim.

Dört beş gün önce de yine Gökçe'nin başına benzeri geldi daha hala onun geyiği dönerken aramızda, tekrar benzer şeyler bana oldu. Birinin hesabında bırakın benim de çevirdiğim, kendime uyarladığım tarifleri direkt bana ait tarifleri bile herhangi bir referans göstermeden, kendine ait gibi paylaşan insanlar görüyorum.



Şöyle bir şey var, etik gereği bir tarifi bir yerden aldıysanız, biraz değiştirseniz bile en azından referans verirsiniz. Böyle çakallıkların yapıldığına sadece bizim Türk bloggerlarında, sosyal medya kullanıcılarında şahit oldum. Umarım en kısa zamanda bu asalak yaşam biçiminden her alanda kendilerini kurtarır bu insanlar. Toplum olarak hemen her türlü etikten bihaberiz. Eh, zaten malumunuz, çalmayı devlet eliyle meşrulaştırdık.

Dışardan bakınca bu iş çok eğlenceli ve kolay gelebilir ama inanın öyle değil işin aslı. Bir postu hazırlamak ne kadar sürüyor dersiniz? En az 2 günümü alıyor benim. Yapması, fotoğrafları, o fotoğrafların düzenlenmesi, tarifin bloga geçirilmesi derken fazlaca emek harcıyorum. Herhangi bir gelirim, faydam olmamasına rağmen üstelik. Ki bu bloga başlama amacımı da artık biliyorsunuzdur, devam etme sebebimi de. Ben, veya biz bloggerlar, bu kadar emek verip, hem maddi hem manevi olarak yorulurken birtakım insanların bizim bu emeğimizden çıkar sağlamaya çalışmaları da gerçekten insanı soğutuyor.

Rica ediyorum, benim veya başkasının bir tarifini, fotoğrafını paylaşırsanız, referans verin. Yabancı olur, yerli olur... Yabancı kadın nerden görecek demeyin, temiz iş en güzeli.


Gelelim asıl konuya, vişneli çıtır rulolar. Tarif aslında bir Macar tatlısı diyebilirim, ama içerik onlarda daha farklı. Daha baharatlı bir dolgu ile yapıyorlar. Ben kendime göre çikolatalı ve vişneli yaptım. Yıllar önce komşumuz yaptığında hoşuma gitmişti ama içindeki bahartlar bana ağır gelmişti biraz. Tabi o zamanlar baklava yufkası nedir falan bi bilgim yok, hatta o baklava yufkası ile mi yapmıştı onu da bilmiyorum. Ama böyle çıtır çıtır bir şeydi. Strudel gibi. Ben de bir deneme yapayım dedim ve sonucu beni çok mutlu etti.

Katları yağlarken çok fazla vıcık vıcık etmemeye özen gösterin, ağır olur sonra. Kat aralarına fıstık serpiştirebilirsiniz.

2. günden sonra yumuşama oluyor bu yüzden en güzeli ilk gün veya 2.gün tüketmek. Ben çikolata koydum ama çok da gerekli bir şey değil, daha fazla fıstıkla da yapabilirsiniz.

Dilimleme işini pişirme sonraısna bırakırsanız çok görüntüsü daha dağınık olur. En güzeli fırına vermeden dilimlemek ve öyle pişirmek.

Vişneler geçmeden de bu tarifi paylaşmak istedim, zira pazarlar vişne dolu. Baklava yufkası hazır olarak marketlerde bulunuyor. Dondurmanıza gerek olmayan bi hamur.

Bu arada bunu yaptıktan sonra bu tarifin orijinaline yakın bir halini de buldum internette, gelecek sefer onu yapacağım :)



ViŞNELi VE ÇiKOLATALI ÇITIR RULO



2 rulo için 

14-16 kat baklava yufkası
400 gr çekirdekleri ayıklanmış vişne
150 gr bitter çikolata (ince doğranmış veya damla)
1/2 su bardağı toz şeker
50 gr (5-6 yemek kaşığı) kırılmış tuzsuz antep fıstığı
4 yemek kaşığı tereyağ
2 yemek kaşığı mısır nişastası


Bir kasede ayıklanmış vişne, çikolata, toz şeker ve nişastayı karıştırın.
Tereyağı eritin, ve kullanmadan önce ılıtın.

Tezgaha fırın tepsinizn boyutlarına pişirme kağıdı serip baklava hamurunun ilk katını kağıdın üzerine dikkatlice serin. Bir fırça yardımı ile ilk kata tereyağ serpiştirin. Çok fazla serpiştirmenize gerek yok, ağır olmasın. 7-8 kat olana kadar bu işlemi tekrarlayın. En son kata kata tereyağ serpmeden fıstığın yarısını üzerine serpiştirin.


Baklava hamurunun kenarından 6-7 cm boşluk bırakar vişneli karışımın yarısını uzunlamasına baklava yufkasının üzerine dökün. Baklava hamurunun boşta bıraktığınız kısmından vişneli kısmı sararak bir rulo yapın. Ruloyu kenara alın.

Aynı işlemi yufkanın kalan yarısı ve kalanmalzemeler için de uygulayın. İki ruloyu da pişirme kağıdı serdiğiniz fırın tepsisine yerleştirin. Tercihen verev şekilde 6-8 dilime ayırın ruloları.

185C önceden ısıtılmış fırında, üzeri altın sarısı olana kadar 15 dk pişirin.
Ilıyınca pudra şekeri ve fıstık ile servis edin.


13 yorum:

  1. Baklava yufkası böyle tatlılar için muhteşem bir malzeme. Instagram'da fotoğrafını görünce iç geçirdim :)
    Çok nefis görünüyor.
    Bu arada bahsettiğin can sıkıcı olayları çok yaşamış biriyim. Gerçekten en başta insanın siniri çok bozuluyor. Böyle başkalarının emeğini kolayca hiçe sayan insanlara çok kızıyorum. Görmemeye çalışıyorum artık. Umarım bir çaresi bulunur bu işin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, ben de çok seviyorum her işe yarıyor :)

      Ben de aynı şekilde görmemeye çalışıyordum ama kız bir de utanmadan mesaj atmış, tavsiyeler istiyor :D

      Sil
  2. Elmalı üzümlüsünü yapmıştım, strudel çakması gibi ama yağını fazla kaçırmıştım sanırım ağır olmuştu. Vişnelisi çok çok enfes görünüyor. Ellerine sağlık. Çikolatasız halini denemek istiyorum...
    Bu kaynak olayı çok sıkıcı gerçekten, yemek bloggerları çok yapıyor. Hatta oğlumun doğum gününde arkadaşımın yaptığı kurabiye canavarı cupcakeleri bire bir kendi ig sayfasında yayınlamış soranlara da tarif vermişti birisi ki çok da ünlü kendisi.
    Bir de pinterestten aldım deyip kaynak olarak onu göstermek var ki o da saçma, pinterest bir kaynakça olamaz onu da oraya koyarken emek veren biri var. Cafenohut yazmıştı, şu ecnebiler ne kadar duyarlılar bu işlere biz de biraz bırakabilsek şu sahtekarlıkları....
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pinterest konusu biraz dediğiniz gibi, karışık aslında. Aynı tarifi onlarca kişi denemiş, hiçbir farklılık yok. Benim nutellalı çubuklar mesela... Ben de pinterestte gördüm, baklava yufkası+nutella fikrinden çıkarılacak çok bir şey yok zaten, hiçbirini açıp bakma ihtiyacı da duymadım ama kimi yazayım bilemedim de. Bu tarz tariflerde ben de ne yapmam gerektiğini kestiremiyorum bazen ben de.

      Yemek bloggerları da yapıyor, bloglardan çalıp çalıp kendine site açanlar da, instagramdakiler de.

      Sil
  3. Çok güzel gözüküyor! Çilek mevsiminde bunun bir de çilekli uyarlamasını alabilir miyiz? ^^ Bir de acaba diyorum, meyvelerin mevsimi tutmazsa taze meyve ve şeker yerine direkt ev yapımı reçelle girişebilir miyiz dersin?

    İçerik çalma olayı çok acayip. Bir kitapla ilgili benim ve İhsan'ın (http://yorgun-savasci.blogspot.com.tr) iki yazısını harmanlayıp "ben yazdım" diyen bir adamla bile karşılaştığım oldu. Sonra siteye ulaşıp sildirdik yazıyı, hatta avukatlı yasal işlemli bir tehditle ulaştık ki ciddiye alsınlar :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yuh ya valla, insanlar üşenmiyor da. Çok acayipler cidden, iyi yapmışsınız. Ben de bazen ifşa edesim geliyor da sonra diyorum boşver :)

      Sil
    2. reçelle çok tatlı olur sanki, ama dondurulmuş meyveyle olur :) Çilekle de olur :)

      Sil
  4. Keşke ismi ifşa etsenizde takip ediyorsak biraksak :-(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Boşverin, belki kendisi anlamıştır diyeceğim ama sanmıyorum bile :)

      Sil
  5. baklava yufkasini onceden yayipda buzdolabinda saklasak olur mu? Azerbaycandan yaziyorum bizde baklava cok basqa yani yufkalar aynimi bilemedim 😑 yardimci olursaniz sevinirim :)

    YanıtlaSil
  6. buzlıktan çıkaracağım vişnelerle yapacağım önce erimelerini mi beklemeliyim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İsterseniz bekleyip sularını biraz süzebilirsiniz. İsterseniz de dondurulmuş kullanın direkt olarak ben dondurulmuş kullanmadım, ama dondurulmuş kullansam biraz süzerdim suyunu.

      Sil