2 Mart 2013 Cumartesi

Pesto Sos


pesto sos tarifi
pesto sos tarifi
Red pestoyu bayıla bayıla yerim ilk seferden beri hem de her şeyle ama pesto genovese yani yeşil pestoyu ilk yediğimde midemin bulandığını hatırlıyorum, hazır bir sos olduğundan biraz yapay ve aşırı ağırdı. Sonra sonra çok sevmeye başladım ama hep hazır tükettim yine, tabi daha iyi markalarla. En son kendim yapayım şundan bir sürü, atayım buzluğa yerim bol bol dedidiğimi hatırlıyorum. Sonrası malum, market yolu göründü. Parmesan, fesleğen, fıstık, sarımsak dolu poşetlerle döndüm eve ve bir kaç yerden pesto tarifini ve nasıl yapıldığını okuyup hemen yapmaya başladım. Tabi o zamanlar fotoğraf makinamı yeni elden çıkarmış, henüz yenisini almamış olduğumdan yapılış aşaması adım adım fotoğraflanmadı. zaten blog fikrim de yoktu, olsa bile fotoğraflamayabilirdim. Telefonla çekilmiş bir kaç fotoğraftan iyi olanları ekleyeceğim yine de.

Pesto sos tarifi için araştırma yaparken bir kaç tüyo da gördüm ama
hiçbirini uygulamadım :) (limon sıkıp rengini korumak gibi) Bir sürü pesto tarifi okuduktan sonra en güvendiğim yemek bloglarınan biri olan Cafe Fernando'nunkinden yola çıkarak başladım işe. Aslında hemen hemen her yerde aynı zaten ama olsun, kendimi güvende hissetmem gerekliydi, ilk kez olacaktı sonuçta. O tarifte ceviz vardı, ben kullanmadım sevmediğim için. 

Önümde zor bir süreç vardı, temizleme, yıkama, ayıklama...

pesto sos tarifi
pesto sos tarifi
Pestoyu hazırlamaya başlamadan önce fesleğenleri yıkama ve sarımsakları temizleme evresi tam bir çile, sonra tabi bir de kurutmak gerekiyor yıkanmış onca fesleğeni. Parmesanlar rendelenecek, fıstıklar kavrulacak... Aslında uğraştırıcı biraz, ama değdi. Dondurucunun neredeyse 1/4'ünü kaplayacak kadar pestom var hala:) Bu kadar pestoyla ne yapıyorsun derseniz, özellikle kahvaltıda olmak üzere ilk 1-2 ay aşırı tükettik sonra haliyle ara verme zamanı geldi ama ben yine dadandım buzluğa bu aralar. Özellikle de ara öğünlerde çok tüketmeye başladım, uzun süre düzenli bir şekilde ilaçlar kullanmam gerektiği için öncesinde bir iki lokma bir şey atıştırmazsam midem ağrımaya başladığından bunu da fırsat bildim diyebilirim. Tabi bir de dışarıdan güzel bir margarita pizza söyleyip, üzerine pesto boca ettiğim zamanlar var. Seviyorum işte, kaşıkla bile yerim :)

Burda mesela ilaç öncesi ufacık bir ara öğün örneğim var sizler için:

pesto sos tarifi
pesto sos tarifi

İmkanınız varsa fesleğenleri pazardan edinin, inanın yarı yarıya maliyet düşer. Ben süpermarketten aldım pazarı beklememek için ama mevsiminde olduğundan yine de aşırı pahalı değildi. Büyükçe bir süzgeçe fesleğenleri saplarından ayırarak doldurun. Bunun için nane ayıklama yöntemini kullanabilirsiniz, bende işe yaradı. ( 2-3 dal fesleğeni alıp, baştan köke doğru fesleğenleri geriye doğru çekmeniz gerekli, hemen ayrılıp avucunuza geliyor hepsi ama anlatamamış olabilirim, üzgünüm:/ )

Kurutmak için salata kurutma "makinesi"ni kullandım ama ne kadar kuruttu tartışılır bu yüzden bir de fesleğen yapraklarını masanın üzerine yaydığım kağıt havluların üzerine serip üstlerini yine havluyla kaplayıp biraz kuruladım.

Parmesana gelince, yine büyük süpermarketlerde bulunuyor ama belki bazı gurme şarküterilerde falan da vardır, bilemiyorum ama sakın toz olanlardan almayın. Kalıp halinde alıp rendelemeniz gerekli. 4 kalıp parmesan rendeledim ama neyse ki sert de çok zor olmuyor. Parmesan bulamazsanız Grana Padano peyniri de idare edebilir.

Fıstıkları da hazır paketlerden değil, açık olarak istediğiniz miktarda almanız yine fiyatta epey farkedecek.

pesto sos tarifi


Siz benim kadar zorlanmazsınız hem, ben çok çok fazla yaptığım için de biraz zorladı. :) aşağıdaki gibi 5 tane çıktı benim malzemelerle. Ama size malzemeleri yarılayıp veriyorum pesto tarifini, rahat olun :) 

pesto sos tarifi
pesto sos tarifi
Ama şundan emin olun, sonuca değiyor. Elinizin altında böyle bir sos bulunması her zaman kolay bir yemeğe olanak sunuyor, atırştırmalar da cabası.

  • İster sadece haşlanmış makarnaya katın, isterseniz biraz kremayla pişirip, tavukla sunun. 
  • Pizzanın üstüne dökebilirsiniz.
  • Bruschetta yapabilirsiniz.
  • Mozarella, domatesle çok uyumlu. 
  • Hamburgerlerin içine, sandviçlere konulduğunda lezzet veriyor.
  • Güzel bol yeşillikli peynirli bir salata için mükemmel bir sos. 
  • En kötü ihtimalle sadece ekmeğe sürüp yeseniz bile kurtarıyor :)
  • Kahvaltı için de uygun

Kısaca sevin pesto sosu ve pesto sos tarifinden korkmayın, aslında kolay çok falza yapmadıkça.


PESTO SOS TARİFİ

Malzemeler
  • 2 paket 200 grlık parmesan (toplamda 400)
  • 100 gram çam fıstığı
  • 5 büyük demet fesleğen
  • 3.5 su bardağı zeytinyağı
  • 1 tatlı kaşığı tuz
  • 12-13 diş sarımsak
Yapılışı
  1. Çam fıstıklarını yağsız, mümkünse yapışmayan bir tavada biraz kavrulana kadar kavurun.
  2. Sarımsakları rendeleyin (Sarımsak ezeceği kullanmayın, ya sarımsak rendelerinden veya rendenin küçük kısmını kullanın ya da küçük küçük doğrayıp çatalla ezin)
  3. Sarımsak ve temizlenip kurutulmuş fesleğen yapraklarını mutfak robotunda macunsu bir kıvam alana kadar çekin. 2 bardak zeytinyağını ekleyip tekrar çalıştırın robotu, ama bu sefer orta devirde olmasına özen gösterin. 
  4. sonra rendelediğiniz parmesanları, tuzu ve fıstıkları ekleyip kalan zeytinyağını da ekledikten sonra tamamen karışıp gerekli kıvama gelinceye kadar robotta çekmeye devam edin.
  5. Hazır hale gelen pestoyu ister buz dolabı poşetlerine kullanacağınız kadar (mesela 3 tane 1 su bardağı, 3-4 tane yarım su bardağı olacak şekilde gibi) koyup dondurabilirsiniz.
  6. Hemen kullanmak istediğiniz kısımları , kapalı kavanoz veya reçel kaplarına koyup dolapta 2-3 gün kadar saklayabilirsiniz.
  7. Kremalı sos yapmak için, 1 paket (200ml) kremayı bir tavada 1 dakika kadar ısıtıp, içine 3-4 kaşık pesto koymanız yeterli olacak. Daha sonra hafif koyulaşana kadar pişirin, yani yaklaşık 3-4 dakika. Sosunuz hazır, tavuk veya makarna ile karıştırabilirsiniz. :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder